Halaman Utama

Iklan

TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGIKUT BLOG KAK MAI

Jom cuci mata layan selera

Jom Masak Slideshow: DARI’s trip to Bangi was created with TripAdvisor TripWow!

Jumaat, 27 Julai 2012

Juadah Berbuka Puasa 7 Ramadhan


Assalamualaikum.  Apa khabar semua. Hari ni badan terasa letih sangat sebab banyak kerja di sekolah.  Balik pun lambat, pukul 3 baru sampai rumah.  Lepas solat Zohor, berehat sebentar dan terlelap sekejap.  Mulalah rasa letih bila bangun dari tidur. Kebetulan abang call, dia pelawa makan di luar dan dia sendiri pergi ambil anak sekolah..lega rasanya. Sampai je di rumah, abang kata kita makan pizza lepas terawih ye...he he he...Nampaknye kena masak jugalah.  Inilah dia menu bidan terjun hari ni, 7 Ramadhan.....capai apa yang ade .....



Naib baik dah keluarkan ikan tenggiri dan dah beli buah tembikai petang tadi so menu ringkas kak Mai hari ni asam pedas ikan tenggiri + kacang panjang( bendi x de). 



Bahan:

Ikan tenggiri
5 ulas bawang putih,
1 buku bawang besar (potong kecil sbb nak blend)
1 in halia.
2 senduk cili mesen
Air asam jawa
Garam secukup rasa.
1 sudu rempah kari (jika nak)
daun kari
Bendi/ kacang panjang/terung / peria dsb.
Tomato.

Caranye:

  1. Panaskan kuali, Blander bawang dan halia. 
  2. Campurkan sedikit dengan rempah  dan gaul sebati. 
  3. Tumiskan bahan-bahan tersebut hingga pecah minyak. Masukkan aair asam jawa. 
  4. Masukkan ikan.  Biarkan sebentar. 
  5. Masukkan bendi.(kak Mai guna kacang panjang sebab tu je yang ada)
  6. Biar mendidih dan bolehlah dihidangkan.                                                                                                   


Sayur campur goreng je.....resepi tak perlulah kan..pejam mata pun boleh masak sayur goreng.



Termenung sekejap pikir nak buat kuih ape ye.....teringat pernah mengendap mak cik kantin buat roti sosej...nanti kak Mai tunjukkan cam mana nak buat ye...



Roti sosej ni memang sedap....lebih-lebih lagi bila makan dengan sos.  Anak-anak kak Mai kenyang makan roti ni je masa berbuka tadi...Apa katanye...Ehhhh ibu buat ke? Di sekolah pun ada roti cam nie....he he he.  Yang bestnye bila lihat mereka makan, berebut-rebut...sedapnye....Senang je nak buat..nanti kak Mai tunjuk step by step ye...

Ini bahan-bahannye:

 
Sosej tu kak Mai goreng dulu..sebab roti ni cepat menguning bila digoreng....

Kulit roti pun kak Mai tak buang sayang .Gambar atas ialah cara cam mana nak buat roti tu....)
  1. Goreng sosej  dulu ye sebab roti n serbuk roti ni cepat hangus kalau digoreng lama-lama.
  2. Gelek roti supaya menjadi  nipis.
  3. Kemudian gulunglah sosej dengan roti tersebut.
  4. Gamkan hujungnya gunakan tepung gandum yang telah dicampur sedikit air.
  5. Celup dalam telur dan golekkan dalam serbuk roti
  6. Goreng dengan api perlahan..Dah siap....



Sedap dimakan dengan sos ......tak cukup.....



Menu air hari ni ape? Hari ni singgah kedai, pekedai tu belah tembikai betul-betul depan kak Mai, dahlah letih baru balik kerja....nampak tembikai tu..terliur sungguh, lebih-lebih lagi cuaca panas sangat hari ni....Kak Mai pun beli 1/4 biji ...Asalnye tembikai ni kak Mai nak  makan cam tu je..bila dah potong banyaklah pula...Apa lagi minta tolong robot(blander) di dapur putarkan untuk jadikan  jus....he he he 


Memang terliurkan...tengok buahnye je pun dah tak tahan.......apatah lagi jusnye yang merah tu...tak perlu hias lebih-lebih pun dah terasa sedap sampai ke tekak..




Rasa nya itu jelah menu yang dapat disediakan untuk keluaarga tercinta hari ini....Oppppsss tunggu ada satu menu lagi disediakan oleh En Abang....katanya hari ni dia nak masakkan kak Mai sebab kak Mai letihkan...rupa-rupanye en. abang terlebih letih...Tertidur bila balik kerja                                                                                                                                                              kesian lak nak kejutkan...Dah kul tujuh dah nie ....bila encik abang nak start buat spaghetti Aglio Olio nie....

Tadaaaa...
...


Inilah menu dari en. abang hari ni....sedap gak kalau nak resepi jom layan ni ambil dari internet tapi cakap owang putih le... 

Spaghetti Aglio Olio


Ingredients
  • 13 oz of dried spaghetti
  • 1/2 cup of olive oil
  • 4 garlic cloves, finely chopped
  • 1-2 large red chillies, seeded and finely chopped(guna cili kering tanpa potong)
  • 2 tablespoons of fresh parsley, finely chopped (tak letak pun)
  • salt and freshly ground black pepper to taste
Cooking Instructions
Bring a large saucepan of salted water to a boil and add the spaghetti. Stir well and boil rapidly for 8 minutes
Meanwhile, combine the oil, garlic, and chilli in a small saucepan. Cook over a low heat for 7-8 minutes to allow the oil to absorb all the flavors. The garlic should become golden brown but don’t allow it to burn.
Drain the cooked pasta and return it to the large saucepan over a very low heat. Make sure it’s not a high heat because you don’t want to dry out the pasta. Pour the oil mixture over the pasta and add the parsley. Mix thoroughly so all the pasta is well coated with the oil. Season with salt and pepper to taste and serve immediately.

Oklah Selamat menjalani Ibadah Puasa hari-hari seterusnya dengan penuh keimanan ye....Salam Ramadhan daripada MyzajResepi...Jom Masak...




Tiada ulasan:

Kalender dapur kak My

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...